En bokpassion på bondlandet

En bokpassion på bondlandet av Göran Mattisson är en annorlunda bok som med dikter berättar om en av tidernas största boksamlaren Lars Månsson i Tranemåla. Han hade en boksamling om ungefär 30 000 volymer. Inte dåligt för en bonne på 1800-talet!
Under läsningens gång nickar och ler jag igenkännande flera gånger. Jag förstår precis den här bondens känslomässiga relation till sina böcker. De första raderna i böckerna lyder:
"BÖCKER är Lust och Last
Lycklig Olycka och Olycklig Lycka
För en del."

Alla som älskar böcker bör läsa den här boken.
Jag hittade den här boken på ett antikvariat i Kristianstad. Till min stora förtjusning var den osprättad! Jag har aldrig förr ägt en osprättad bok. (Den är förvisso inte osprättad längre.) Boken är dock tryckt 1995, vilket jag tycker är lite sent för osprättade böcker?

Kommentera här: